Când vorbim despre biciclete, Parma reprezintă un model pentru modul în
care se poate rezolva problema traficului într-un oraş cu circa 200.000
locuitori. Le vezi peste tot, le simţi la tot pasul, trebuie să le acorzi prioritate fie că eşti şofer sau pieton. Este
modul cel mai comod să te deplasezi la şcoală, serviciu sau cumpărături,
datorită facilităţilor care-ţi sunt oferite în oraş: 104 km de piste de
bicicletă distribuite în 14 trasee, locuri de parcare a bicicletelor, bike
sharing şi inexistenţa câinilor comunitari (à propos de aceasta, la primărie
trebuie declarat orice câine şi se cunoaşte exact numărul acestora).

Bicicliştii nu au vârstă: îi vedem în trafic pe cei mai mici, de doar câteva luni, agăţaţi în scaunul din faţă pe
bicicleta părinţilor; crescând, aceştia trec pe scăunelul din spate, lăsând locul din faţă fratelui
mai mic; când au în jur de 5 ani îi întâlnim pe pistele din tot oraşul, pe micile lor biciclete, cu sau fără rotiţe ajutătoare, echipaţi cu căşti, alături de cei mari.
Ajungând la vârsta şcolară, se formează echipe improvizate de „ciclobus” (există şi piedibus!! cu staţii)
coordonate de câte un părinte, care culeg copiii pe anumite trasee; fiecare se deplasează pe
biciclete semnalizate cu steguleţe, până la şcoală. La liceu şi facultate avem
parte de cea mai mare comunitate de biciclişti, deja foarte experimentaţi. Spre
deosebirile de maşinile scumpe din faţa liceelor din România, aici este mult mai
de preţ o bicicletă veche care eventual a aparţinut bunicului, iar fetele nu se
sfiesc să fie conduse acasă de prieteni pe portbagajul bicicletelor
acestora.
Ceea ce este poate mai impresionant pentru mentalitatea
noastră este să-ţi vezi profa venind la facultate în bici, îmbrăcată elegant, sau un avocat celebru în oraş care preferă deplasarea pe bicicletă.
În sfârşit, un farmec aparte îl au bunicile sau chiar strabunicile pe bicicletă, cu coşuri frontale împodobite cu
flori: aici uneori îşi ţin animalul de companie, alteori pungile achiziţionate la târg sau la supermarket.
Toţi pedalează din
comoditate, pentru sănătate, protejarea mediului şi chiar pentru a face
economie. (Va urma)
Labels: accesorii, bicicletă, colecţii, navetişti, viaţa în Italia