Concluzii după o
experienţă de 900 km, trei zile şi două nopţi în camper (autorulotă, motorhouse)
În principiu,
camperul este compus din două părţi: maşina şi „casa”.
Maşina, de regulă, este una de serie, un VAN pe al cărui şasiu este montată
„casa”. Noi am avut parte de un Ford
Transit care şi-a făcut excelent treaba. Partea de condus nu diferă deloc de
cea a unui VAN, la bord nu există butoane sau comenzi în plus pentru partea de
locuit. Din acest punct de vedere, cine a condus o maşină mai mare nu are
niciun fel de probleme (doar atenţie sporită la manevre în curbe).
„Casa” sau partea de locuit, este
montată pe şasiu şi are legătură cu cabina. Partea dinspre cabină era amenajată,
în cazul nostru (Genesis 52) în zonă de zi, cu o masă la care puteau să stea
lejer 4-5 persoane (în jurul căreia erau: o canapea cu două locuri, o alta de un loc, plus cele două
scaune ale maşinii care se roteau). Pe sus sunt instalate tot felul de
dulăpioare, pe sub canapele găseşti alte spaţii de depozitare, lumini cu led în tavan. Casa e prevăzută cu geamuri exterioare cu jaluzele şi plasă de ţânţari. În timpul deplasării cei
mici se pot juca liniştiţi la masă, unde se şi mănâncă. Urmează partea de
bucătărie: un aragaz cu 3 ochiuri, chiuvetă şi frigider (cu congelator!),
într-un cuvânt o bucătărie micuţă care asigură facilităţile necesare
independenţei totale din punct de vedere al preparării hranei.
Baia era compusă în cazul nostru din partea de toaletă cu chiuvetă (cam micuţă) şi duş separat
(foarte încăpător). Apa se încălzește cu ajutorul unui boiler iar wc-ul este
chimic. Practic este vorba despre vasul de wc care comunică cu un recipient de plastic.
Pentru a se asigura o etanşeizare bună între cele două componente, în momentul
folosirii wc-ului se deschide, prin culisarea unei manete, legătura cu
recipientul. După utilizare se trage apa normal şi se etanşeizează
corespondenţa cu recipientul. Până aici simplu şi frumos, doar că recipientul
se umple (cam în 24h) şi trebuie să-l deversezi doar în locuri special
amenajate. Bidonul cu pricina, se scoate prin lateral, are roţi şi un mâner
extensibil, ceea ce-l transformă într-un troller elegant. Nu vreau să vă spun
cam care era atmosfera dimineaţă în campingul din Perugia unde erau parcate peste
100 de campere şi exista o singură coloană de deversare. Practic este vorba
de o coloană de metal cu un orificiu în
partea superioară în care se introduce gâtul recipientului nostru. Se varsă
bidonul apăsând un buton de aerisire, se spală cu apă, se mai clăteşte şi la
sfârşit se adaugă un plic chimic. Se reintroduce în locaşul lui şi procesul se
reia. La cine are noroc! La noi din cauza unei probleme mecanice s-a blocat şi
aici s-a terminat experienţa noastră cu buda din camper. Noroc că eram în
ultima zi şi în drum spre casa reală!
Descărcarea apei
menajere de la duş şi bucătărie este mult mai simplă şi se realizează prin
poziţionarea maşinii deasupra unui grilaj metalic şi prin acţionarea unei tije
se deschide capacul deversor. Tot la partea exterioară mai există mufe pentru
cuplarea la 220V şi un orificiu pe unde se reface plinul de apă.
Revenind în
„casă” o să vă mai povestesc despre patul matrimonial (foarte mare)
care coboară electric din tavanul zonei de zi, accesul la etaj fiind asigurat
cu ajutorul unei scări. În plus, în partea din spate a camperului am mai avut
două paturi supraetajate extrem de confortabile. Două dulapuri mari şi un
portbagaj încăpător asigurau spaţiile de depozitare extrasuficiente.
Temperatura din
interior se putea regla în funcţie de condiţii, noi am avut nevoie de căldură
şi după circa 10 minute de la pornirea sistemului de încălzit în interior se
putea sta în tricou (afară erau 10 grade). Mai exista un panou de control şi
monitorizare al tuturor sistemelor din camper (nivel apă, încărcare baterii,
lumină interioară, apă spălat, etc.)
E bine de ştiut
înainte de plecarea în excursie:
- Dacă
închiriezi camper, ai nevoie să-ţi aduci de acasă lenjerii, perne, pături (saci
de dormit), oale, cratiţe, tacâmuri şi alte cele pentru bucătărie.
- Atenţie
mare la ceea ce-ţi explică persoana de la agenţia de închiriere. S-ar putea să
te trezeşti ca noi, la 3 dimineaţa, rupţi de frig, fără a avea habar de unde se
aprinde căldura. Şi poate să fie un întrerupător extrem de bine ascuns! Deci, în momentul închirierii trebuie să afli cât mai multe detalii şi eventual chiar poţi să pui mâna să vezi cum se scoate
rezervorul de la budă sau cum se coboară patul. Un mare minus a fost faptul că
la bord nu exista nicio cărţulie cu explicaţii!
- Lucrul
cel mai important cred că rămâne totuşi planificarea excursie: trasee, locuri
de parcare şi campare, drumuri cu acces limitat. Am avut ghinionul să parcăm în prima noapte lângă o stradă care părea
moartă pe la ora 19, însă aveam să ne dăm seama abia mai târziu că era strada
care ducea către zonele de distracţie din acel oraş, aşa că între 22.00 şi 03.00
traficul a fost infernal. Desigur, există posibilitatea să te muţi rapid, însă
mai bine caşti ochii încă de la început.
Argumente pro camper:
- Nu
trebuie să-ţi rezervi cazare la hotel
- Poţi
să te opreşti în locuri pitoreşti
- Copiii
se distrează în timp ce te deplasezi dintr-un loc în altul
- Pasagerii
pot să se odihnească între două obiective de vizitat
- Nu
trebuie să opreşti pe autostradă pentru toaletă
- Dacă
alegi turismul itinerant nu trebuie să te întorci în oraşul în care ai rezervat
camera de hotel, ci îţi poţi continua traseul, câştigând timp şi kilometri
- Poţi
schimba din mers destinaţiile de călătorie dacă vezi că în oraşul în care
intenţionai să ajungi sunt condiţii meteo neprielnice
- Nu
depinzi de trenuri, avioane, autobuze
Argumente contra camper:
- Costuri
destul de mari: chiria 250euro/week-end, garanţie 1000 euro, consum 10.5l/100km,
taxă campare 10 euro/zi.
- Gabarit
destul de mare -3m înălţime-, care face
imposibilă parcarea în anumite zone şi deosebit de grea manevra pe străduţe
înguste.
- Vibraţii
şi zgomot puternic în „casă” pe timpul mersului.
- Există
posibilitatea să nu găseşti locuri libere în zonele de campare (grav în cazul
în care nu ai rezervă de apă şi curent).
- Trebuie
să te organizezi mult mai bine înainte de orice ieşire, cu tot ceea ce îţi este
necesar pe timpul vacanţei: perne, cearşafuri, pături, veselă, oale, grătar.
- Nu ai
intimitate.
- Nu
vine nimeni să îţi schimbe lenjeria sau prosoapele şi nici să îţi facă ordine
în cameră, ca la hotel.
Traseu:
Modena-Arezzo-Perugia-Asissi-Gubio-San
Marino-Parma
Viteză medie pe autostradă: 100km/h. Am încercat şi
o porţiune de drum rău (greu de găsit şi în România) cu curbe, diferenţă de
nivel, o singură bandă pe sens, aproape nemarcat. Da, în Italia între Gubbio şi
San Marino (60km în 2 ore), maşina s-a comportat perfect însă pasagerii nu s-au
simţit tocmai confortabil.
Labels: Bloggeri în vacanţă, călătorii, experienţe, rulotă