Fotoreportaj: o poartă spre Ţinutul Secuiesc


Din vacanţa nostră prin Transilvania îmi voi aminti cu siguranţă porţile sculptate din lemn pe care le-am admirat în trecerea prin judeţele Harghita şi Covasna. Dacă anul trecut am rămas impresionaţi în Bucovina de casele pictate din Ciocăneşti, anul acesta ne-au rămas întipărite în minte şi în suflet aceste porţi semeţe, vesele şi primitoare.


Una dintre caracteristicile principale ale porţilor secuieşti este acoperişul din şindrilă în două ape, la ale cărui capete se află câte o cruce. Din punct de vedere structural, ansamblul este sprijinit pe trei stâlpi care delimitează o poartă joasă şi îngustă, pentru persoane, şi una mai înaltă şi mai largă, pentru maşini, căruţe, animale.
În ceea ce priveşte cromatica, unele porţi sunt de culoarea naturală a lemnului în timp ce altele sunt pictate în culori vii, predominând roşul, verdele, albastrul, cu elemente de culoare albă. Pe unele dintre ele se poate observa blazonul familiei care locuieşte în curtea respectivă.


Nu am înţeles mesajele scrise în limba maghiară (îi rog pe această cale pe prietenii mei maghiari să mă ajute să descifrez inscripţiile), însă ornamentele vegetale şi aviare pictate transmit ideea de pace, armonie, prosperitate. Printre simbolurile recurente, se pot remarca: laleaua, porumbelul, margareta şi soarele.



Dincolo de porţile senzaţionale se ascund de cele mai multe ori case deosebit de frumoase şi îngrijite, împodobite cu decoraţiuni cu motive populare, ca în fotografia de mai jos.

Vă lăsăm să vă bucuraţi de imaginile din acest articol şi vă aşteptăm să definiţi, în câteva cuvinte, ce înseamnă pentru voi Ţinutul Secuiesc.









Toate imaginile, informaţiile şi articolele aparţin blogului "Jurnal de Navetist". Reproducerea acestora fără acordul autorilor este strict interzisă (e-mail: jurnalulunuinavetist@gmail.com)

Labels: , ,