Poveşti din hamacul bricului Mircea: Cartul şi sectoarele (II)


Şi pentru că v-am promis că astăzi o să vă povestesc despre „sectoare”, o să încep tot din hamac, căci aici ajungi după o zi care a început cu înviorarea şi a continuat cu alte câteva ture până sus pe vergi.



Trezirea pe bric este de două feluri: cea violentă, cu soneria, sau una mult mai liniştită…o palmă care te bate uşor, pe unde apucă. Este colegul tău care prin întuneric încearcă să-ţi găsească hamacul şi să te trezească pe la 12 noaptea, când abia dacă ai reuşit să adormi, pentru ca să-l schimbi în cart.  Somnoros, încerci să nu deranjezi ceilalţi „lilieci”- colegii tăi atârnaţi şi ei în hamace- dar nici să nu calci pe vreunul care doarme pe pătura aşezată direct pe punte şi îţi ocupi poziţia la clopotul din prova (partea din faţă a navei). 



În următoarele patru ore "nu ai mai nimic de făcut", decât  să priveşti în beznă şi să anunţi dacă vezi vreun obstacol. Patru ore cu ochii cât cepele, atent la orice mişcare, cu gândul la hamacul tău rămas gol, ore în care doar colegul care este şi el de serviciu la bucătărie îţi aduce o pâine fierbinte abia scoasă din cuptor.
Pe la 4 fără un sfert, ritualul se repetă, doar că acum tu eşti cel care caută pe bâjbâite colegul care te va schimba în post. Reîntors în hamac, adormi instantaneu şi ca în vis, auzi soneria care anunţă deşteptarea…. Da, chiar şi tu trebuie să te trezeşti!


Dar să revenim la „sectoare” şi, pentru că o să folosim în text mai multe cuvinte specifice, este bine să le explicăm de la început:

Sector – zonă de curăţenie pe care o are în responsabilitate un marinar
Bricuit – activitatea de spălare a punţii de lemn cu ajutorul apei şi nisipului
Furbişat – lustruirea elementelor de alamă
Tendă – o bucată de velă veche
Marţagonit – acţiunea de înlăturare a ruginii (se foloseşte marţagonul)
Matelotaj – lucrări de împletit covoraşe din bucăţi de parâmă
Piturat – vopsit
Gabieri – pantofi specifici fără şiret ….şi lista ar putea continua pe câteva pagini.

De cum ai urcat la bordul lui Mircea ţi se repartizează un sector şi nu rămâne nici un centimetru de vapor neacoperit de un ochi, cârpă sau mătură din dotarea unui marinar. Dacă pe la cabine sau cazărmi este uşor de intuit în ce constă curăţenia, lucrurile interesante se petrec pe punte.  După masa de dimineaţă, timp de o oră, toată lumea, „de la mic la mare”, face curăţenie, şterge, mătură, marţagoneşte, piturează sau furbişează. Un concurs zilnic la care participă toţi marinarii iar la sfârşit există un singur câştigător „Mircea”. 


Am putea spune că după atâta curăţenie măcar în week-end se lasă puţin garda jos. Greşit! Sâmbăta este ziua în care se BRICUIEŞTE: Toată lumea în pantaloni scurţi şi picioarele goale, în genunchi, cu una bucată tendă şi un ghiordel cu nisip freacă puntea din lemn de tec preţ de vreo câteva ore, sub atenta „stropeală” cu apă de mare a marinarilor cu experienţă. Un exerciţiu fizic complex care te căleşte atât fizic cât şi psihic. La sfârşitul distracţiei şi după vreo 2,3 clătiri, puntea arată impecabil. Totul străluceşte, totul este perfect, totul funcţionează şi nu de azi de ieri ci de 75 de ani, şi asta pentru că Mircea este „ambasada noastră plutitoare”.


Dacă vrei să urci la bordul lui Mircea şi al altor 13 veliere participante la SCF Black Sea Tall Ship Regatta 2014, te aşteptăm în perioada 24-27 mai în Portul Constanţa. Detalii pe http://tallshipsconstanta.ro/

Imagini despre cele povestite mai sus puteţi să urmăriţi în următoarele 35s:  https://www.youtube.com/watch?v=beCElW_x6Q4

Vă aşteptăm la "comentarii" cu idei, întrebări şi propuneri pentru episodul III!

Labels: , , , ,