Şi pentru că v-am promis că astăzi o să vă povestesc despre „sectoare”, o să încep tot din hamac,
căci aici ajungi după o zi care a început cu
înviorarea şi a continuat cu alte
câteva ture până sus pe vergi.
Trezirea pe bric
este de două feluri: cea violentă, cu soneria, sau una mult mai liniştită…o palmă
care te bate uşor, pe unde apucă. Este colegul tău care prin întuneric
încearcă să-ţi găsească hamacul şi să te
trezească pe la 12 noaptea, când abia dacă ai reuşit să adormi, pentru ca să-l schimbi în cart. Somnoros, încerci să nu deranjezi ceilalţi „lilieci”- colegii tăi atârnaţi şi ei în hamace- dar nici să nu calci pe vreunul care
doarme pe pătura aşezată direct pe punte şi îţi ocupi poziţia la clopotul din
prova (partea din faţă a navei).
În următoarele patru ore "nu ai mai nimic de
făcut", decât să priveşti în beznă şi să
anunţi dacă vezi vreun obstacol. Patru ore cu ochii cât cepele, atent la orice
mişcare, cu gândul la hamacul tău rămas gol, ore în care doar colegul care este
şi el de serviciu la bucătărie îţi aduce o pâine fierbinte abia scoasă din
cuptor.
Pe la 4 fără un
sfert, ritualul se repetă, doar că acum tu eşti cel care caută pe bâjbâite colegul
care te va schimba în post. Reîntors în hamac, adormi instantaneu şi ca în vis, auzi soneria care anunţă deşteptarea…. Da, chiar şi tu trebuie să te trezeşti!
Dar să revenim la „sectoare”
şi, pentru că o să folosim în text mai multe cuvinte specifice, este bine să le
explicăm de la început:
Sector – zonă de
curăţenie pe care o are în responsabilitate un marinar
Bricuit – activitatea
de spălare a punţii de lemn cu ajutorul apei şi nisipului
Furbişat – lustruirea elementelor de alamă
Tendă – o bucată
de velă veche
Marţagonit –
acţiunea de înlăturare a ruginii (se foloseşte marţagonul)
Matelotaj – lucrări
de împletit covoraşe din bucăţi de parâmă
Piturat – vopsit
Gabieri – pantofi
specifici fără şiret ….şi lista ar putea continua pe câteva pagini.
De cum ai urcat
la bordul lui Mircea ţi se repartizează un sector şi nu rămâne nici un centimetru
de vapor neacoperit de un ochi, cârpă sau mătură din dotarea unui marinar. Dacă
pe la cabine sau cazărmi este uşor de intuit în ce constă curăţenia, lucrurile
interesante se petrec pe punte. După
masa de dimineaţă, timp de o oră, toată lumea, „de la mic la mare”, face
curăţenie, şterge, mătură, marţagoneşte, piturează sau furbişează. Un concurs zilnic
la care participă toţi marinarii iar la sfârşit există un singur câştigător „Mircea”.
Am putea spune că după atâta curăţenie măcar în week-end se lasă puţin garda
jos. Greşit! Sâmbăta este ziua în care se BRICUIEŞTE: Toată lumea în pantaloni
scurţi şi picioarele goale, în genunchi, cu una bucată tendă şi un ghiordel cu
nisip freacă puntea din lemn de tec preţ de vreo câteva ore, sub atenta „stropeală”
cu apă de mare a marinarilor cu experienţă. Un exerciţiu fizic complex care te
căleşte atât fizic cât şi psihic. La sfârşitul distracţiei şi după vreo 2,3
clătiri, puntea arată impecabil. Totul
străluceşte, totul este perfect, totul funcţionează şi nu de azi de ieri ci de
75 de ani, şi asta pentru că Mircea este „ambasada noastră plutitoare”.
Dacă vrei să urci
la bordul lui Mircea şi al altor 13 veliere participante la SCF Black Sea Tall
Ship Regatta 2014, te aşteptăm în perioada 24-27 mai în Portul Constanţa. Detalii
pe http://tallshipsconstanta.ro/
Vă aşteptăm la "comentarii" cu idei, întrebări şi propuneri pentru episodul III!
Labels: Bricul Mircea, Constanţa, experienţe, nave, port