Intrarea profesorilor

Începutul unui nou an şcolar îmi readuce în minte crâmpeie din viaţa de elev. Nu vreau să scriu aici despre ce e bine şi ce e rău în sistemul de învăţământ din Italia sau din România, doresc să aduc în prim plan un aspect cel puţin absurd după părerea mea, şi anume existenţa, în aproape toate şcolile din România, a două intrări separate: una pentru profesori, alta pentru elevi.


Prin şcolile pe unde am trecut, intrarea profesorilor era de cele mai multe ori cea oficială, triumfală, pe uşa din faţă. Accesul se făcea pe o alee de-a lungul căreia erau plantate flori. Holul era îngrijit, cu mochete moi şi parchet. În anticamera cancelariei existau canapele şi fotolii comode, care făceau mai uşoară aşteptarea oaspeţilor.

Intrarea elevilor se făcea în schimb aproape în toate cazurile pe uşa din dos, dinspre curtea interioară, fără flori, pe un hol întunecat şi neprimitor, cu lambriuri julite.

Mă opresc aici cu descrierea. Accesul pe la intrarea profesorilor le era interzis elevilor. Am văzut scene penibile în care profesoare în pragul pensionării urlau din toţi rărunchii: "Fetiţo, nu ai voie pe aici! Trebuie să foloseşti scara elevilor! Ce, am ajuns să ne tragem de şireturi?!". La începutul carierei şi mie mi s-a întâmplat să mă oprească gardianul public de la intrare şi să îmi spună, pe ton răspicat: "Studenţii intră pe uşa din spate!" La momentul respectiv am luat-o ca pe un compliment, mă gândeam: "e frumos să fii confundat cu tineretul".

Nu m-a părăsit totuşi niciodată gândul că privilegiul de a folosi calea de acces principală este doar o formă de manifestare a puterii şi că acela la care tu, profesor, te răţoieşti la un moment dat pentru că şi-a permis să păşească pe teritoriul tău, mâine ţi-ar putea deveni coleg, ar putea fi chirurgul la care îţi vei opera copilul sau judecătorul care va decide asupra sorţii familiei tale.

A sunat din nou clopoţelul. Nu ştiu dacă anul acesta elevii au intrat în şcoli pe uşa din faţă sau pe cea din dos. Mi-e greu să cred totuşi că s-a schimbat ceva, pentru că şcolile sunt concepute structural în aşa fel încât să existe o linie de despărţire clară între cele două categorii, a elevilor şi a profesorilor.

Labels: ,