Moartea unei fabrici nu e aproape niciodată un eveniment subit,
ci momentul final al unei lungi agonii.
Totul începe cu o situaţie de criză, de cele mai multe ori amplificată de criza economică generală
sau de criza sectorului din care firma face parte. Telefoanele nu mai sună ca înainte,
sau dacă sună, la celălalt capăt se află furnizori nervoşi care întreabă când le
sunt achitate facturile restante. Mai intâi se răresc vânzările, apoi încep problemele
cu băncile, care reduc liniile de creditare şi nu acordă noi împrumuturi, iar când
le acordă, aplică dobânzi apropiate de
cele ale cămătarilor. Pasul următor este acela al măsurilor ce vizează direct personalul:
se închide o secţie pe durata sărbătorilor, iar vacanţa forţată se prelungeşte cu alte două săptămâni, se reduc mai întâi
bonusurile, sporurile şi alte premii, apoi
se întârzie cu plata salariilor, ca în final să fie redus numărul angajaţilor.

Comportamentul iniţial al patronului, în faţa unei astfel de
situaţii, este de incredulitate: exact ca în cazul unui bolnav căruia medicul îi comunică faptul că
are o boală incurabilă. Nu acceptă diagnosticul, face ulterioare investigaţii,
cere părerea altcuiva. De la starea de incredulitate se trece la aceea de
nervozitate, agitaţie în căutarea unei soluţii salvatoare: se porneşte în
reperarea unui program de finaţare publică pentru susţinerea cercetării în
vederea lansării unui nou produs, se explorează noi pieţe de desfacere, se
caută un partener pentru aport de capital, se fac proiecte de reorganizare. Pentru a putea urma toate aceste căi
este nevoie de timp, oportunităţi, resurse financiare şi de personal şi, mai
ales, de foarte mult noroc. Pentru cine se află deja în moarte clinică e imposibil să exploreze
noi pieţe, pentru că un astfel de demers presupune timp, costuri şi multă răbdare, iar rezultatele nu sunt imediate şi nici
mereu pe măsura aşteptărilor.
Cazul de faţă nu are ca subiect firma de apartament, născută
pentru a da un tun şi a fi închisă după câteva luni, şi nici pe întreprinzătorii
care îşi duc cu bună ştiinţă la faliment afacerea pentru a da ţeapă băncilor şi furnizorilor,
ci se referă la firme vechi de mai bine de o sută de ani, care şi-au creat un
brand puternic şi un nume în lume şi care sunt nevoite să îşi închidă porţile.
Nu trebuie uitat faptul că firmele considerate de dimensiuni mici şi mijlocii constituie
ţesutul economic al ţării, sunt conduse şi administrate în familie, iar în micile
localităţi unde funcţionează, comunitatea este legată cumva sau depinde complet din punct de vedere
economic de aceste realităţi industriale.

Momentul delicat este perceput şi la nivelul expunerii în
viaţa publică sau mondenă: dacă până mai
ieri se vorbea în mod laudativ de întreprinderea respectivă şi conducerea
ei, acum aceştia sunt absenţi la ceremoniile publice, iar în paginile zia
relor apar doar în articolele
în care este vorba despre proteste, manifestaţii şi greve.
Din păcate, actuala criză economică, care pare fără sfârşit, a reuşit să facă ceea ce nici primul sau al
doilea război mondial nu au reuşit, ducând la faliment fabrici care
până mai ieri erau motoarele vii ale economiei.
Cu orice fabrică veche care
dispare se închide o pagină frumoasă din istoria ţării şi a multora dintre locuitorii
ei.
Labels: economie, viaţa în Italia